Geef je campagnes net wat extra’s met Layar

Hoe breng je speciaalbier op een leuke manier onder de aandacht bij de cafébezoeker? Een bekende bierbrouwerij wilde de drinkers van haar vertrouwde merk uitnodigen ook eens iets anders te proberen…

Wij werden als reclamebureau gevraagd om een informatieve Layar en een QR-actie te ontwikkelen voor op de bierviltjes, -flesjes, -blikjes en -verpakkingen.

Een uitstekende keuze, zo’n interactieve campagne. Ga op een willekeurige zaterdagavond naar het café en kijk om je heen. Wat zie je? Behalve kletsende mensen, nippend aan een drankje, zie je mensen met een smartphone in hun hand. Bellen, SMS’en, Whatsappen, Tweeten, Facebooken enzovoorts. De smartphone is natuurlijk hét medium om directe interactie met de cafébezoeker aan te gaan.

Een goede Layar- of QR-code-toepassing nodigt uit tot interactie. Als cafébezoeker word je in eerste instantie geprikkeld om meer te willen weten over het speciaalbier. De speciaal voor smartphones ontwikkelde website, waarnaar de Layar verwijst, geeft achtergrondinformatie over het bier. Waar komt het vandaan? Hoe is het gemaakt? Welke smaak past bij jou? Voor je het weet, loopt het bier je in de mond.

Wat zijn de voorwaarden voor een goede interactieve campagne?

Hoe bereiken we nu dat de actie bijdraagt aan de merkbeleving  doordat de doelgroep zich sterk bij de campagne betrokken voelt en positief op de interactiviteit reageert?

De basisprincipes zijn bij elke campagne hetzelfde. We stellen de ontvanger centraal, zorgen voor open en begrijpelijk communicatie en bedenken een krachtige, triggerende boodschap.  Daarnaast gelden er  bij interactieve campagnes nog andere regels. We bedenken al in de conceptfase hoe de interactiviteit/interactie wordt toegepast en maken de werking van de interactie in de uitingen duidelijk door bijvoorbeeld logo’s en infographics toe te voegen aan de Layar en QR-code . En natuurlijk maken we de interactie snel en eenvoudig, want zodra mensen drempels over moeten, haken ze af.

Effecten en voordelen

De effecten van interactieve campagnes zijn bewezen: een significante toename van reclamebekendheid en een intense merkbeleving. Bijkomende voordelen zijn dat de campagnes makkelijk af te stemmen zijn op de doelgroep en dat de effecten onmiddellijk meetbaar zijn. Met de resultaten kan het creatieve brein weer snel aan de slag om de campagne bij te stellen en te verbeteren.

Voor elke branche?

Een interactieve campagne is geschikt voor elke branche zolang de campagne bijdraagt aan de doelstellingen van de organisatie. Er zijn genoeg creatieve en doeltreffende oplossingen te bedenken! Kom gerust eens langs voor een vrijblijvende brainstorm.

En heb je ook zo’n zin gekregen in bier? Ga dan eens met je Layar app over het Grimbergen-logo en ontdek de biersensaties!