Het belang van internal branding

Een klant heeft contact met uw medewerker: afknapper of merkversterker? U heeft een weloverwogen communicatiecampagne met verve ingezet om uw doelgroep positief te stemmen over uw bedrijf.  Alles lijkt te kloppen, maar heeft u ook gedacht aan uw eigen mensen?

Internal branding! Marketeers schrijven daar veel over tegenwoordig en dat is niet voor niets.
Het bouwen van een sterk merk heeft namelijk veel te maken met een optimale synchronisatie van de externe en interne communicatie. Met Internal Branding kunt u bereiken dat uw medewerkers zich met het merk gaan vereenzelvigen,  de merkwaarden gaan uitdragen en bijdragen aan de marketing van uw producten.

Hoe doe je dat? Inside out of outside in?

Gaat het bij internal branding om het vertalen van het externe merkbeleid naar de interne organisatie of de manier waarop de interne organisatie het externe imago van het merk opbouwt?    SOV maakt dit onderscheid niet. Wij richten ons direct op het doel van internal branding.  Het gaat uiteindelijk  om de synergie tussen de interne organisatie en de merkwaarde voor de klant: Het dichten van de eventuele kloof tussen identiteit en imago.

Hoe wij dat doen

Uit de vele methoden die er voor Internal Branding bestaan heef SOV gekozen voor het Vier Stappen Model. Het is duidelijk, praktisch en bewezen effectief.

stap 1.  Duidelijk uitleggen waar het merk voor staat.

De medewerkers begrijpen waar de organisatie en het merk voor staan en waarom de organisatie bepaalde keuzes heeft gemaakt.

stap 2. De medewerkers zelf laten ontdekken wat het merk inhoudt.

De medewerkers bedenken wat hun werk voor het merk betekent en hoe het bijdraagt aan het imago van het merk.  In deze fase kunnen medewerkers ook leren hoe ze het merk kunnen uitleggen aan de klanten.

stap 3. De medewerkers laten ervaren hoe de merkwaarde in de praktijk doorwerkt.

De medewerkers ervaren hoe hun gedragingen en uitingen een merk beïnvloeden. In deze fase komt het merk echt tot leven. Het is ook een goed moment om verwachtingen die je bij voorbaat over je medewerkers had te laten aansluiten bij de praktijk. (fine-tuning).

 

stap 4. Het merk in de organisatie verankeren.

Deze fase kost tijd. Het denken en handelen in het belang van de organisatie en het merk worden een gewoonte. De merkwaarde wordt als het ware in het werk van de medewerkers geïncorporeerd.

Na deze stap weet je zeker dat elk klantcontact een opsteker is!