Semantic Web, wat heb je daar eigenlijk aan?

Het duurt soms even voordat bepaalde technieken echt groot worden. Het Semantische Web (of in het Engels: Semantic Web) is er één van. Kort uitgelegd: Het semantische web geeft betekenis aan gegevens die op webpagina’s staan. Wat jij en je bedrijf daar aan hebben, lees je in dit artikel.

Tijdens mijn studie Artificial Intelligence in 1994 maakte ik voor het eerst kennis met de principes achter het Semantische Web. De principes zelf stammen uit een tijd (de jaren zeventig) dat het Web zelf nog niet bestond, maar computers al wel.

Men zocht toen al naar een geschikte manier om data met betekenis op te slaan in computers, vanwege de grote potentie die erin huist.

Stel je bijvoorbeeld de volgende situatie voor: je weet dat je ergens op je harde schijf een mooie foto hebt met daarop je moeder en haar favoriete huisdier en dat je die foto ongeveer 5 jaar geleden gemaakt hebt.

Dan kun je natuurlijk naar bestanden gaan zoeken die gemaakt zijn tussen 1-1-2014 en 1-1-2015 en waarvan de naam eindigt op “.jpg”, maar de kans is groot dat je dan wel 1000 foto’s moet bekijken.

Als je de foto’s en andere data van semantische tags had voorzien, dan had je de computer gewoon kunnen vragen: “Vindt foto van mama met Hector van ongeveer 5 jaar geleden”. En dat is een stuk makkelijker en menselijker.

Op je eigen computer is het effect al indrukwekkend, maar stel je eens voor dat alle informatie op alle webpagina’s voorzien wordt van semantische data, dan krijg je bijna een kunstmatig brein! Het enige wat nog ontbreekt is iemand die deze brokjes informatie, die op allerlei verschillende websites staan, aan elkaar wil knopen.

En dat wil Google wel doen, graag zelfs. Want Google wordt daarmee eigenaar van enorm veel kennis. Dat is mooi voor jou, want jij kunt dan makkelijker dingen vinden op Google, maar het is nog veel interessanter voor Google. Want kennis is macht, zoals we allemaal weten.

Google beloont daarom websites die semantische data toevoegen aan hun webpagina’s, door ze hoger in de zoekresultaten te tonen.

En dat is waar jij je voordeel kunt halen: je voorsprong nemen op je concurrenten doordat jouw site hoger in Google komt. Je kunt semantische data toevoegen aan jouw website door zogenaamde rich-snippets te verwerken in jouw websites.

Hoe dat precies in z’n werk gaat en wat het je precies oplevert is per website verschillend. Meestal kun je dit het beste oppakken met de partij die jouw website heeft gerealiseerd.