Hoe ontwikkel je marketing waar mensen van houden?

Het vaststellen of herijken van je ondernemersdroom is belangrijker dan ooit. “Waarom ben ik ook alweer begonnen met mijn bedrijf?” Of “Waar staan we nu eigenlijk met ons merk?” Dit zijn vragen die beantwoord moeten worden.

Als je, je bestemming niet kent, kun je ook geen goede koers uitzetten. De wereld verandert voortdurend en bovendien razendsnel. Dus praten we ook over de evolutie van de marketing. Van Marketing naar Merketing en van Merketing naar Branding. En wat nu?

Mattering is nu de verbinding in de marketingmix

Het gaat erom, Wat er werkelijk toe doet binnen je organisatie en/of merk. Meer inhoud geven aan je marketing is, naast een goede invulling geven aan de bekende marketingvariabelen, nu meer dan ooit de uitdaging.

Wat kan je nu echt voor je klant betekenen? Vaak wordt gezocht naar product- of andere voordelen die je organisatie kan bieden bij een vergelijking met vele andere aanbieders. Maar we moeten nu vooral de vraag beantwoorden wat daadwerkelijk een bijdrage levert aan het dagelijks leven van je klant. Bedrijven en/of merken die het meeste voor mensen weten te betekenen, worden door hen als belangrijkst bestempeld. Van merk- naar mensbenadering. Van business to business (B2B) en business to consumer (B2C) naar business to human (B2H)

Een bedrijf of merk dat een rol van betekenis wil spelen, voegt tegenwoordig een nieuw ‘p’ toe aan zijn marketingmix: de P van Purpose. Die beschrijft waarom het bedrijf bestaat , wat het bedrijf drijft en wat het bedrijf voor zijn klanten en voor de wereld wil betekenen.

Ter illustratie een aardig voorbeeld binnen de literatuur van het merk Nike:

  • Just do it – vanuit de product betekenis (1988)
  • Life is a sport. Make it count – vanuit een emotionele betekenis
  • Find your greatness – vanuit de diepere “mens en maatschappij” betekenis

Alleen een kwestie van Purpose?

Een bedrijf dat bijdraagt aan een betere wereld smeedt een extra band met haar medewerkers en haar afnemers. De Purpose geeft de medewerkers extra motivatie om voor de organisatie te werken en de klanten een aanvullende reden om het merk trouw te zweren. Het is dus interessant om eens na te denken of jouw bedrijf ook invulling kan geven aan een Purpose. Als dat lukt, kun je die met andere marketing-activiteiten manifesteren en concretiseren tot een marketing-optelsom die hoofd, hart en ziel raakt.