Laat kansen bij babyboomers niet liggen

Er is een groeiende doelgroep in Nederland die nog te weinig bewust aangesproken wordt: de 50-plusser. En dat terwijl er voldoende kansen liggen voor onder andere retailers, om ouderen over te halen tot aankoop van een product.

Het meeste effect is te behalen met de verpakking van een product. Ouderen zijn minder kritisch dan jongeren en nemen de informatie op de verpakking sneller voor waar aan. Dit geldt vooral bij voedingsinformatie.

Verder zijn babyboomers nog steeds gesteld op aanbiedingen en kortingen. Zelfs de klassieke waardebon is nog waardevol. Ook hebben boomers veel aandacht voor informatie op de schappen. Kies dus voor snel en goed leesbare aanwijzingen die de aandacht trekken en ook zonder bril duidelijk leesbaar zijn.

Ouderen zijn gemotiveerd om zelfstandig en energiek te blijven. Daarom hebben ze een voorkeur voor gezonde producten. Je kunt voor een boost in het koopgedrag van ouderen zorgen door hen met een waardebon de winkel in te laten stappen, het schap goed vindbaar te maken en een verpakking te presenteren die de gezondheid van het product op de voorkant laat zien.

Hoe kun je ze verder bereiken?

Het is achterhaald om te denken dat mensen tussen de 50 en 64 alleen offline te vinden zijn. Velen zijn dagelijks 1 tot 3 uur online. E-mailen, online bankieren en nieuwsbrieven lezen behoren tot hun populairste activiteiten. Ze besteden meer tijd en aandacht aan nieuwsbrieven dan de jongere doelgroepen. Dus die zijn een goede manier om hun interesse op te wekken.
Het gebruik van social media door ouderen is het laatste jaar verdubbeld en het blijft groeien, al staat het nog maar op nummer 8 van de internetactiviteiten.