Moniek & Moleskine

Wanneer ik thuis de deur uitga worden m’n huissleutels en portemonnee in de tas steevast vergezeld door mijn schetsboek. Met pen of potlood uiteraard, anders heb ik er alsnog weinig aan. Ik hoor je denken “Wat moet je met pen en papier in dit digitale tijdperk?” Omdat denken op papier nog altijd effectiever is dan op beeldscherm. Je bent vrijer in je notities, dus vrijer in je denken en je kunt eenvoudiger visueel verbindingen leggen. Ik sleep het ding overal mee naar toe, zodat ik altijd en overal m’n ideeën kan noteren of schetsen. Creatief denken doe je namelijk niet van 09:00 tot 17:00 uur. Het is een continu proces.

Een paar weken geleden was het weer tijd voor de aankoop van een nieuw onbeschreven notitieboekje. Ik bestelde op internet linea recta zonder nadenken een Moleskine. Want er is voor mij maar één schetsboek en dat is een Moleskine. Dit notitieboekje heeft het perfecte formaat, de ideale dikte, een handig sluitelastiek, een opbergvakje voor losse papiertjes en bovendien fijn tekenpapier met het perfecte gewicht. Je betaalt wel iets meer dan gemiddeld, maar een Moleskine biedt zoveel extra’s dat het de meerprijs waard is.

We worden als consument maar al te vaak blootgesteld aan een wirwar van keuzes. Een legioen van éénzelfde soort producten van een evenredige hoeveelheid merken. Hoe prettig is het dan niet om zonder aarzelen voor een merk te kunnen kiezen, omdat je gelooft in dit merk en kan vertrouwen op zijn producten. Ik kocht een Moleskine, omdat ik wist dat ik niet zou worden teleurgesteld.
Dat geeft je als consument een heleboel rust in je hoofd, want je hoeft niet langer aandacht te besteden aan de overige keuzes. We worden als consument pas echt in onze behoefte voorzien als we naast een fysiek product ook een merkbeleving ervaren waarbij we worden ontzien en gerustgesteld. Een merk dat we als een vriend blind kunnen vertrouwen en waar we op kunnen bouwen. Dáárom ben ik loyaal aan Moleskine en zijn we vrienden voor het leven!