Verbeter je website en e-mailing door testen

Je probeert je website of mailing altijd zo aantrekkelijk mogelijk te maken, zowel qua vorm als qua inhoud. Maar wat werkt nu het beste? De meeste keuzes worden gemaakt op basis van een flinke dosis ervaring en voor een deel ook op onderbuikgevoel.

Bijvoorbeeld een e-mailnieuwsbrief: Je zou als onderwerp kunnen kiezen “Aantrekkelijke kortingen in november”, maar je zou ook kunnen kiezen voor “Tot 20% korting in november”. Om erachter te komen welke van de twee het beste werkt, kun je simpelweg gaan testen! Met een A/B-test om precies te zijn, want die onderzoekt welke van de twee varianten het meest efficiënt is.

Heb je een adressenbestand van bijvoorbeeld 50000 adressen, dan kies je daar volledig willekeurig 10% uit, dus 5000 adressen. De helft daarvan stuur je een e-mail met de eerste variant van de onderwerpregel, en de andere helft één met de tweede variant. Vervolgens kijk je in welke groep het meest werd doorgeklikt naar het artikel. Deze variant ga je inzetten bij het versturen van de e-mailing naar de overgebleven 90% van je adressenbestand. Zo haal je het best mogelijke resultaat.

Belangrijk bij A/B testen is wel, dat je slechts één aspect verandert. In dit geval dus alleen de onderwerp-regel. Wanneer je nog iets anders in je mailing had veranderd, zoals bijvoorbeeld de hoofdvisual, kom je niet te weten waardoor het precies komt dat de ene mail succesvoller is dan de andere.

Wil je ook weten welke visual het beste werkt, dan doe je daarvoor een nieuwe test. Je kunt bij deze nieuwe test natuurlijk al wel de onderwerp-regel gebruiken die bij de vorige test als beste uit de bus kwam. Zo kun je stap voor stap steeds verder optimaliseren.

A/B testing kan ook erg goed ingezet worden voor websites. Bij websites is het overigens wel zo dat er, in tegenstelling tot bij e-mailings, een technische aanpassing nodig is.