Verhoog je kansen via mobiel

Meer dan tweederde* (68%) van de smartphone gebruikers checkt z’n telefoon binnen 15 minuten na het wakker worden. 30% van hen geeft zelfs toe een beetje in paniek te raken wanneer ze hun mobiel niet bij zich hebben.

We kijken gemiddeld 150 keer per dag op onze telefoon, met een totale tijdsduur van 177 minuten. Dat komt neer op 1 minuut en 10 seconden per keer. Dat is nogal wat. De intrede van smartphones heeft de wereld dan ook behoorlijk op z’n kop gezet. Niet alleen voor de gebruiker, maar ook voor bedrijven of merken die hun (potentiële) klant online willen bereiken.

Het is zeker niet zo, dat in al die 150 keer per dag goede communicatiemomenten voor merken zitten. Veel van de momenten betreft bijvoorbeeld een appje naar je lief, een mailtje eruit doen voor je werk, wat foto’s van je vakantie posten enzovoort. Momenten waarop je niet door opdringerige merken gestoord wilt worden.

Maar er blijven gelukkig nog voldoende momenten over waarop je als consument openstaat voor de invloed van merken. Dit zijn de momenten waarin we informatie zoeken om onze keuzes of beslissingen op te baseren.

Google noemt deze momenten “Micro-moments”. Ze zijn grofweg onder te verdelen in: “Ik-wil-iets-weten”, “Ik-wil-ergens-naartoe”, “Ik-wil-iets-kopen” en “Ik-wil-iets-doen”. 82% van de smartphone gebruikers zegt op deze momenten hun mobiel te raadplegen.

Als je als merk op dat soort momenten relevante informatie kunt bieden, kun je scoren.

Een mooi voorbeeld hiervan is dat van Red Roof Inn, een grote hotelketen in de Verenigde Staten. Het bedrijf kwam erachter dat er dagelijks 90.000 passagiers strandden doordat vluchten gecanceld werden. Een groot deel daarvan was dus een potentiële hotelgast.

Het marketingteam ontwikkelde daarom een manier om realtime vertraagde en gecancelde vluchten bij te houden en op basis daarvan automatisch gerichte online advertenties te plaatsen voor Red Roof Inn- vestigingen in de buurt van vliegvelden. Deze berichten kregen mensen te zien die een algemene zoekopdracht als “hotel” invoerden.

Door deze zeer gerichte manier van adverteren steeg het aantal boekingen via zoekmachinecampagnes met 60%. Omgerekend is dat dus hetzelfde aantal boekingen tegen slechts 62,5% van de advertentiekosten.

Met een goede combinatie van inzicht, creativiteit en technologie kunnen er dus mooie resultaten behaald worden. Het is dan ook niet voor niets dat “Micro-moments” als “The next big thing” worden beschouwd op het vlak van mobile marketing. Is jouw organisatie er al klaar voor?

Bekijk hier een (Engelstalig) Youtube-filmpje van Google over Micro-moments

* De cijfers in dit artikel komen uit een onderzoek van Google m.b.t. tot de V.S., maar geven een redelijke indicatie voor Europa.