OneGrain
Award winnende communicatie door slimme rebranding

OneGrain

Een complex product simpel gecommuniceerd

AkzoNobel is een vooraanstaande multinational en een pionier in duurzame technologieën en innovatieve producten. Eén van de producten is zout voor gebruik in voedingsmiddelen. Omdat inmiddels algemeen bekend is dat te veel zout ongezond kan zijn, kwam de onderzoeksafdeling van AkzoNobel met een nieuwe samenstelling die gezonder is en toch een vergelijkbare kwaliteit behoudt als conserveringsmiddel en smaakmaker.

Praktische zoutvervanger

Dat is gelukt! OneGrain is de naam. Het bevat minder natrium dan gewoon zout en meer kalium, een mineraal dat helpt om overtollig zout uit het lichaam te verwijderen. Bij OneGrain zitten alle nuttige eigenschappen in één korrel. Bovendien is het product toepasbaar in alle voedselproducten en kan het 1:1 regulier zout vervangen, waardoor de receptuur van een product niet aangepast hoeft te worden.

Makkelijker minder natrium

SOV meende dat de manier waarop OneGrain werd gecommuniceerd te wetenschappelijk en te technisch was. Daardoor leek het bakkers, slagers en andere voedingsproducenten te weinig aan te spreken. Wij hebben daarom de merkwaarden anders gepresenteerd. De nadruk kwam op ‘de makkelijke manier’ waarop voedselproducenten en hun klanten gezondheidsvoordelen kunnen behalen met één product dat nagenoeg dezelfde eigenschappen heeft als zout. Easy, consistent en tasteful.

De vormgeving, het logo en de tagline blijken een winning team te zijn om de markt te veroveren.

Els Klein, AkzoNobel

Internationaal toepasbaar door slimme visuele vertaling

We bedachten een huisstijl, die aansluit bij de kernwaarden van het product en hebben deze o.a. toegepast bij verpakkingen, brochures, campagnes, beurspresentaties en de website.

Het logo lijkt supersimpel en lacht je toe. De gebroken uitgerekte cirkel staat voor de korrel, die als eenheid alle positieve eigenschappen van de zoutvervanger in zich heeft en waar je blij van wordt. Een producteigen iconentaal maakt voor iedereen waar ook ter wereld, op een makkelijke manier duidelijk waarvoor het zout gebruikt kan worden. En net zo simpel en veel omvattend is de boodschap die de pay-off uitdraagt:

‘Reducing Sodium the easy Way.’

Website Homepage

Labels Applicatie aanduiding zakken

Internationale prijs

OneGrain won in 2015 op de Global Food Technology & Innovation Summit in London  the Future Ingredients Showcase Award, met een door SOV gemaakte (PowerPoint-)presentatie. En daar zijn we trots op net als op het feit dat we nu alles weten over zout!

Hieronder een gedeelte van de 5 minute Pitch voor de Global Food Technology & Innovation summit. En de award voor beste pitch presentatie is gewonnen door OneGrain en SOV!